joi, 9 aprilie 2015

Nu neaparat de toate, da' ceva sa placa la oameni! (November 28, 2014 at 11:44am on FB)

Nu-s mai mult de 10 ani de cand cluburile isi incepeau programul pe la 21, la 22 erau pe jumate pline, pe la 12 nu aveai loc sa invarti o bere si ajunsesem(eu si pretenii) sa plecam de-acasa la 1.30 ca sa putem dansa de la 2 la 5 dimineata, fara sa schimbam caldura prin frecare cu multimea de oameni care petrecea fericita in locul in care mereu stiai ce gasesti, cel putin muzical.

Timpurile se schimbara rapid si intr-un fel parca prea intortocheat, gasindu-ma in postura tampa de a nu intelege uneori cum merg lucrurile in ograda entertainmentului

Astfel m-am intrebat ce a fost la inceput, oul sau gaina, noile generatii ratutite de muzica electro cretina si popcorn romanesc copiat dupa distrusul  american top 40 sau cluburile  cu managementul lor orientat cu orice pret catre stoarcerea oricarui leu din orice buzunar

Am realizat ca-s prea prost sa inteleg dintr-un foc cauza decaderii artistice si nici unelte sofisticate nu am sa fac multe cercetari, asa ca folosind doar ce am in dotare-6 ore pe zi casti pe urechi, rezidentele din cluburi, contactul zilnic cu oameni de muzica si eventurile la care particip, incerc sa-mi zugravesc un tablou la care sa ma uit cand plec d-acasa, tablou care sa ma scuteasca de mirari cand intru in vreunul din lacasurile inchinate sunetului.

Astfel, doua elemente mi s-au parut bune de observat in tabloul de care vorbeam mai sus, clientul si clubul si ambele se inlantuie intr-un cerc vicios la care sunt tangent fara sa ma prind care din ele da directia.

Ultimii 4 -5 ani petrecuti prin cluburi mi-au aratat un  client in jur de 18-22 de ani cu valente de puber rebel si maxim 50ron in buzunar, de cele mai multe ori lipsit de interes pentru genul muzical si turbat sa se aglutineze cu multimea, oriunde s-ar gasi ea.

Si prezentarea orara s-a schimbat, mai exact  ajunge in local pe la 12 jumate(eventual ciupit de-acasa cu visinata de la mam'mare sau bere la pet savurata in sufragerie cu vecinul clubber), si daca nu exista masa critica de pasarici sau destui bivoli de care sa se lipeasca cu o citirica, o arde berleuz maxim o ora si apoi next spot, urmand masculul sau femela alfa din grup, ca ei stiu unde e lume, de pe FB...

Asa ca locuri cu muzica decenta, dar cu putini oameni intr-o seara anume, vor fi schimbate pe altele in care artistii performeaza sunete pentru decerebrati sau rezidentul invarte topuri pentru taximetristi, important pentru cel ce face astfel de alegere e sa fie cireada mare, multi decibeli si selfie-ul reusit si bun de pus a doua zi pe reteaua de socializare.

Mimetismul de care da dovada specia asta in legatura cu preferitele muzicale, e incredibil.De la hainele cu care e imbracat si pana la cunostintele precare despre grupul de rock, sa zicem, de pe tricoul lui, totul e o duma menita sa ii sporeasca popularitatea in cercul lui, desi dimineata ar da ultimii bani de taxi sa-i puna dj-ul ,,Mana caii vizitiu,, - de doua ori, daca se poate!

In cazul cluburilor, ce e infiorator e faptul ca multe(daca nu majoritatea) au ajuns sa imbrace haina gri a lipsei de identitate, a confuzarii clientilor cu un pic de creier si a indepartarii celor care inteleg cat de cat cu ce se mananca muzica.

O sa ajung sa am respect pentru consencventa cu care cluburile de manele isi tin linia, ca nu am auzit p-acolo de concerte cu trupe de rock alternativ, dj cu deep-house sau spectacole de jazz.

In schimb, cluburi cu renume printre hipsteri, aduc manelisti de pe la noi sau de-afara, mascand tampenia sub acoperisul schimbarii continue si al multiculturalitatii.

Si daca astea-s considerate locuri spalate si culte atunci ar trebui sa ma inchin si sa accept ca alte salase de pierzanie mai putin pe trend au tot dreptul de a pregati sharoma cu de toate in programul saptamanal pentru restul boborului

Se ajunge astfel in situatia in care imaginea unui club pe piata si ceeace se intampla in spatele usilor de la intrare sfideaza orice logica sau respect fata de actul artisic si in final, fata de clientul cu o minima educatie.

Si aici nu vorbesc de cambuze in care intra 40 de oameni(desi multe din alea-s supuse aceluiasi tratament, dar macar au cel putin o scuza) ci de cluburi maricele din capitala sau macar cu renume...cu siguranta ca sunt si altfel de clienti p-acolo, cu ceva mai multa dare de mana, dar fiind minoritari, ne vom ocupa e ei in alta scriere.

Limita penibilului e atinsa prin prisma ideii gen dam cu toate sculele sa prindem orice, de la salaul batran pana la plevusca tanara si momelile din programul saptamanal intr-un astfel de club se prezinta cam asa:

-dj Pulea& invitatii -techno night
-petrecere salsa
-tribut U2
-stand-up comedy
-concert de jazz(urmat de deep house)
-Romania-Islanda(urmat de top radio zuzu)
-seara de recitat poezie
-inchiriat club pentru botez
-kokartz gratis
-etc

Unde, cand si care din cele doua elemente incepe spirala dezastrului pe piata asta, inca incerc sa-mi lamuresc...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu